Etter akademi tiden eksperimenterte jeg med oljemaleri og surrealistisk sammensatte konkrete motiver i veksling med mer abstrakte former. Jeg søkte etter en egen stil og fengende motiver. I et vanskelig parforhold begynte jeg å lage portretter av en venninne, Margot, med kull på papir. Bildene vokste til et serielt omfang, og det ble en kunstnerisk avgjørende erfaring å holde på med samme motiv over lengre tid. I to år laget jeg mer enn 25 store portretter av henne. Tegningene ble limt på treplater og deretter utsatt for radikal behandling med utvanning, kost, slipepapir og restaurering. Blandingen av diverse tegnemateriell og hard behandling av overflaten gav bildene en gåtefull patina, og den skulle bli min dominerende arbeidsmetode fremover. «Margot»-serien ble stilt ut i samtidsmuseet i Aachen i «Neue Galerie-Sammlung Ludwig» (1983), og jeg fikk tildelt byens «Förderpreis» for dem.
To Margot-bilder ble med på Høstutstillingen i Oslo i 1988. Enkelte har jeg vist på min årlige september-utstilling på Roås gård i Tomter. Under mange års lagringstid har flere av bildene blitt skadet. Disse bruker jeg nå sporadisk som grunnlag eller bakgrunn for nye arbeider og eksperimenter, bl. a. til motivet Utøya.
Paintings of «Margot». Awarded with the «Förderpreis der Stadt Aachen» in 1982.